خانه / حقوق خصوصی / حقوق خانواده / نفقه اولاد تا چه زمانی بر عهده پدر است؟ – نفقه اولاد شامل چه چیزهایی می‌شود؟

نفقه اولاد تا چه زمانی بر عهده پدر است؟ – نفقه اولاد شامل چه چیزهایی می‌شود؟

نفقه اولاد تا چه زمانی بر عهده پدر است؟ – نفقه اولاد شامل چه چیزهایی می‌شود؟

ماده 1199 قانون مدنی : «نفقۀ اولاد بر عهدۀ پدر است پس از فوت پدر یا عدم قدرت او به انفاق به عهدۀ اجداد پدری است با رعایت الاقرب‌فالاقرب. در صورت نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت آن‌ها نفقه بر عهدۀ مادر است. هر گاه مادر هم زنده و یا قادر به انفاق نباشد با رعایت الاقرب‌فالاقرب به عهدۀ اجداد و جدات مادری و جدات پدری واجب‌النفقه است و اگر چند نفر از اجداد و جدات مزبور از حیث درجۀ اقربیت مساوی باشند نفقه را باید به حصۀ مساوی تأدیه کنند.»

لازم به ذکر است الزام به انفاق شرایطی دارد به این صورت که: کسی ملزم به انفاق است که متمکن از دادن نفقه باشد یعنی بتواند نفقه بدهد بدون اینکه از این حیث در وضع معیشت خود دچار مضیغه گردد. برای تشخیص تمکن باید کلیه تعهدات و وضع زندگانی شخصی او در جامعه در نظر گرفته شود.

نفقه اولاد شامل چه چیزهایی می‌شود؟

مطابق با ماده 1204 قانون مدنی : «نفقۀ اقارب عبارت است از: مسکن و البسه و غذا و اثاث‌البیت به قدر رفع حاجت با در نظر گرفتن درجۀ استطاعت منفق.» مورد مذکور جنبه حصری ندارد و نفقه در واقع چیزی است که بر حسب عرف، برای گذران زندگی شخص لازم است. مانند: هزینه درمان و تحصیل.

نفقه اولاد تا چه زمانی بر عهده پدر است؟

نکته : در قانون و در شرع سن معینی برای نفقه فرزندان وجود ندارد و عرفاً مادام که اولاد دارای شغل و درآمد مشخص نباشد، پدر نسبت به پرداخت نفقه مسوولیت دارد.

 

مطالعه کنید -> حضانت با پدر است یا مادر؟ – سن حضانت بچه برای مادر – علل و مصادیق تغییر حضانت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *