خانه / حقوق خصوصی / حقوق خانواده / حضانت با پدر است یا مادر؟ – سن حضانت بچه برای مادر – علل و مصادیق تغییر حضانت

حضانت با پدر است یا مادر؟ – سن حضانت بچه برای مادر – علل و مصادیق تغییر حضانت

حضانت با پدر است یا مادر؟

نگاهداری کودک یا همان حضانت در امور تربیتی و آموزشی هم حق و هم تکلیف ابوین است که طبق قوانین، حضانت فرزند تا رسیدن طفل به سن بلوغ (در دختران 9 سالگی و در پسران 15 سالگی) به عهده والدین است. یعنی برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است. همچنین بعد از هفت سالگی در صورت حدوث اختلاف، حضانت فرزند با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می‌باشد و قانون جز در موارد استثنایی نمی‌تواند آنان را از این حق محروم کند. در مواردی پدر و مادر می‌توانند به نفع یکدیگر از حق حضانت خود صرف‌نظر کنند. بنابراین قراردادهای بین والدین در مورد حق حضانت در صورتی‌که بر خلاف مصلحت کودک نباشد، معتبر و لازم‌الاجرا است.

بر این اساس حضانت کودک پس از هفت سالگی به طور مطلق به پدر واگذار نمی‌شود، بلکه هرگاه بین پدر و مادر کودک در مورد حضانت او اختلاف شود، معیار تعیین حضانت‌کننده صرفاً مصلحت کودک است؛ چه‌ بسا علی‌ رغم عدم وجود عیب و نقصی در پدر به تشخیص دادگاه مصلحت کودک از جمله در وابستگی های شدید کودک و مادر و اثر سوء جدائی آنها از یکدیگر اقتضاء می‌کند حضانت او بر عهده مادرش باشد.

در هر صورت تأمین مخارج زندگی با پدر خواهد بود. البته چنانچه مادر، در ضمن سند رسمی طلاق متقبل حضانت و نگهداری فرزند مشترک با هزینه شخصی خود شده باشد نمی‌تواند به موجب دادخواست بعدی از خود سلب تکلیف نماید؛ چنین درخواستی قابلیت پذیرش ندارد. ازدواج مجدد مادر حق حضانت وی را به نفع پدر ساقط می‌کند اما در مواردی که پدر فوت کرده باشد، ازدواج مجدد مادر موجب سقوط حق حضانت وی نخواهد شد.

چنانچه در اثر عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی پدر و مادری که طفل تحت حضانت او است صحت جسمی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر قرار گیرد، دادگاه می تواند با تقاضای بستگان، قیم و یا رئیس حوزه قضایی ترتیب مقتضی دیگری را برای حضانت کودک اتخاذ کند.

علل و مصادیق تغییر حضانت

مواردی که می‌تواند از مصادیق تغییر حضانت باشد عبارت‌اند از:

  • اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر، قمار
  • اشتهار به فساد اخلاق و فحشاء
  • ابتلاء به بیماری روانی به تشخیص پزشکی قانونی
  • سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود به مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد، فحشا، تکدی‌گری، قاچاق
  • تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

در صورت وجود موارد فوق، پدر یا مادری که حضانت طفل را برعهده دارد اگر مشمول موارد فوق شده باشد با حکم دادگاه صلاحیتش سلب و فرزند از وی گرفته می‎شود.

مطالعه کنید -> نفقه اولاد تا چه زمانی بر عهده پدر است؟ – نفقه اولاد شامل چه چیزهایی می‌شود؟

 

تهیه کننده : سینا قلعه برخورداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *