خانه / حقوق کیفری / تفاوت قاضی و دادرس – تفاوت دادسرا و دادگاه – تفاوت دعاوی کیفری و حقوقی

تفاوت قاضی و دادرس – تفاوت دادسرا و دادگاه – تفاوت دعاوی کیفری و حقوقی

تفاوت قاضی و دادرس

قاضی و دادرس هر دو به پرونده رسیدگی می‌کنند ولی دادرس در درجه پایین تری از نظر جایگاه و مقام قرار دارد.
دادرس و قاضی از نظر اصطلاح حقوقی کسانی هستند که به شغل قضاء و فصل خصومت و ترافع اشتغال دارند ولی به طور کلی قاضی، رئیس شعبه است و دادرس در صورت مرخصی یا نبود قاضی یا همان رئیس شعبه به جای رئیس شعبه می نشیند و به پرونده ها رسیدگی می‌کند.

تفاوت دادسرا و دادگاه

جرایم کیفری ابتدا در دادسرا مطرح می‌شود و در دادسرا تحقیقات مقدماتی انجام می‌شود و دادسرا یا قرار منع تعقیب صادر می‌کند یا قرار مجرمیت. در صورتی که قرار مجرمیت صادر شود پرونده به دادگاه فرستاده می‌شود تا مجازات آن مشخص شود. مسائل حقوقی فقط در دادگاه مطرح می شود و به دادسرا ارجاع نمی‌شود.

تفاوت دعاوی کیفری و حقوقی

وجه تمایز دعاوی کیفری و دعاوی حقوقی این است که در دعاوی کیفری دادگاه مجازاتی (مانند زندان، شلاق و قصاص) برای کسی که مرتکب جرم شده است تعیین می‌کند اما در دعاوی حقوقی دادگاه تنها مرتکب عمل و متخلف را به برگرداندن حق قانونی دیگری یا انجام تکلیفش نسبت به او ملزم می‌کند.

پس همان طور که در بالا توضیح داده شد جرایم و دعاوی کیفری ابتدا در دادسرا مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

نکته بسیار مهم در خصوص تفاوت دعاوی کیفری و دعاوی حقوقی این است که پرونده‌های کیفری در بسیاری از موارد (مانند رشوه، محاربه، قتل و زنا) حتی با پس گرفتن شکایت از طرف شاکی هم بسته نمی‌شوند اما پرونده‌های های حقوقی با پس گرفتن دعوا/شکایت از طرف شاکی خاتمه می‌یابند. شاید قانونگذار خواسته جلوه‌ای از قدرت خود را به جامعه نشان دهد، در واقع این موضوع خاطر نشان می‌کند که در جرائم کیفری شاکی اصلی حاکم (به علت برهم خوردن نظم و امنیت عمومی) است و حاکم نماینده مسلم مردم است.

پیشنهاد مطالعه بیشتر > تفاوت دادگاه اختصاصی و دادگاه تخصصی

تهیه کننده : سینا قلعه برخورداری

۳ نظر

  1. عاشقتم کع روانیع ?????

  2. سلام و درود
    از شما ممنونم
    سپاس بابت مطالب مفیدتون؛

  3. با سلام واحترام بیماری از من شاکی شده که بدکتر مراجعه کردم ایشان قسمتی از کار را انجام و مرا رها کرده در صورتی که اصلا چنین نیست بنده ایشان را به متخصص ارجاع دادم تا تا مشکلی که به متخصص مربوط میشود انجام شود سپس من بقیه اشکال کار را مرتفع کنم بعد از چند روز بیمار برگشته وهزینه متخصص را از من طالب شده ایشان را متقاعد کردم که هزینه متخصص بعهده خود بیمار میباشد دو باره مراجعه وتقا ضای مبلغی بیشتر …….. کرد تا انجا که در توانم بود ادامه درمان دادم تا جلوگیری ار ریسک سرایت باکتری کنم واز ایشان هزینه بسیار کمی در یافت کردم وبه متخصص دیگری ارجاع دادم با زحمات زیاد عفونت را مهار و معالجه کردم متعاقب شکایت ایشان با هر دو متخصص تماس گرفتم وفرمودند چنین فردی اصلا بایشان مراجعه ننموده اند با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *