چکیده :
امروزه از تصاویر ستارگان برای تبلیغ کالاها و خدمات استفاده میشود و این پدیده روزبهروز در حال گسترش است. از یک سو در سالهای اخیر، ستارگان به ارزش تصویر و حقوق تصویری خود در دنیای تبلیغات آگاهی یافتهاند و از سوی دیگر، بسیاری از بنگاهها و صاحبان کالا و خدمات، به نیروی جذاب شهرت ستارگان بهعنوان ابزاری برای تقویت فروش محصولات خود پی بردهاند. به همین لحاظ در دنیای امروزی، حقوق تصویری (Image Rights) ستارگان به دارایی باارزشی تبدیل شده است. در خصوص ماهیت حقوق تصویری ستارگان رویه واحدی میان نظامهای حقوقی وجود ندارد. نظام حقوقی ایالت متحدۀ امریکا با پذیرش آن بهعنوان یک حق تبلیغی یا حق شوهرت (Right of Publicity)، ارزش اقتصادی تصویر را به رسمیت شناخته و آن را مانند یک حق مالی دانسته است. در میان کشورهای اروپایی، نظام حقوقی انگلستان، حقوق تصویری را در محدودۀ حق خلوت (Right of Privacy) توصیف میکند و فرانسه هنوز در قالب نظریه حق بر شخصیت (Right of Personality) باقی مانده است. با درنظر گرفتن اختلاف نظرها در این حوزه، نگارندگان مقاله حاضر در صدد هستند ضمن بیان رویکردهای پذیرفتهشده در نظامهای حقوقی یادشده، ماهیت حقوق تصویری را در حقوق ایران تحلیل نمایند.
نویسنده : فیضالله جعفری ، مهرناز مختاری
دانلود با لینک مستقیم : دانلود
تهیه کننده : حسن امیری