خانه / حقوق کیفری / تعریف و مقایسه مباشرت ، مشارکت و معاونت در جرم

تعریف و مقایسه مباشرت ، مشارکت و معاونت در جرم

مباشرت در جرم

چنانچه کسی تصمیم به ارتکاب جرمی بگیرد و جرمی را مرتکب شود، مباشر جرم نامیده می­شود. پس مباشر جرم، کسی است که خود به تنهایی جرمی را مرتکب شده است.

برای مثال : شخصی به تنهایی قصد سرقت موتورسیکلتی را داشته باشد و بدون کمک دیگری، آن را سرقت کند.

مشارکت در جرم

چنانچه برای ارتکاب جرمی دو یا چند نفر با هم مشارکت نمایند و همه آن­ها در عملیات مجرمانه مداخله کنند، اعم از اینکه میزان تاثیر و اقدامات آن­ها با هم برابر باشد یا نه، به آن­ها شریک جرم گفته می شود و یا اصطلاحاً آنها مشارکت در جرم دارند. مطابق ماده 125 قانون مجازات اسلامی در صورت ارتکاب جرم به مشارکت شخص یا اشخاصی با هم، مجازات هر یک، مجازات مرتکب مستقل آن جرم خواهد بود. البته دادگاه به تاثیر مداخله و مباشرت شریک در جرم توجه می­کند و می­تواند مجازات را تخفیف بدهد.

برای مثال : چند نفر با همکاری یکدیگر موتورسیکلتی را بدزدند، بدین­صورت که یکی مالک موتور را مضروب کند و دیگری موتور را از دست مالک خارج کند و دو نفری موتور را تصاحب کرده و فرار کنند.

معاونت در جرم

چنانچه شخصی خود، به صورت مستقیم در اقدامات مجرمانه (جرم) شرکت و مداخله­ ای نداشته باشد، یعنی نه مباشر جرم باشد و نه شریک در جرم اما از قصد و نیت مجرم مطلع باشد و برای موفقیت وی به او کمک کند (اعم از اینکه نفعی را برای خود در نظر داشته باشد یا خیر) معاون جرم است. ممکن است معاون جرم با راهنمایی یا در اختیار گذاشتن وسایل ارتکاب جرم، وقوع جرم را تسهیل کند یا اینکه مجرم را تشویق و ترغیب نماید و یا اینکه با حیله و نیرنگ و فریب و یا حتی با تهدید و تطمیع، مجرم را به انجام عملیات مجرمانه وادار کند. مطابق ماده 126 قانون مجازات اسلامی اشخاص زیر معاون در جرم هستند:

الف) هرکس، دیگری را ترغیب، تهدید، تطمیع، یا تحریک به ارتکاب جرم کند یا با دسیسه یا فریب یا سوءاستفاده از قدرت موجب وقوع جرم گردد.

ب) هرکس وسایل ارتکاب جرم را بسازد یا تهیه کند یا طریق ارتکاب جرم را به مرتکب ارائه دهد.

پ) هرکس وقوع جرم را تسهیل کند.

اگر مجازاتی برای معاون در جرم در مواد دیگر درنظر گرفته شده باشد، همان مجازات اعمال می­شود وگرنه قاضی با توجه به میزان تاثیر اقدام، معاون او را مجازات خواهد کرد.

برای مثال : شخصی قصد سرقت اتومبیلی داشته باشد و به کلیدسازی مراجعه کند و کلیدساز علیرغم اطلاع از قصد و نیت شوم سارق برای او کلید تهیه نماید. در اینجا هم سارق و هم کلیدساز مجازات خواهند شد.

تهیه کننده : امیرحسین شاه محمدی

تعریف و مقایسه مباشرت ، مشارکت و معاونت در جرم    

عناصر تشکیل دهنده جرم ناشزه کیست؟ تمکین چیست؟ مقایسه و توضیح ولایت، قیمومت و حضانت 

۲ نظر

  1. مطلب بسیار خوبی بود.ممنون

  2. شیمی خیلی سبز

    اقا خیلی وبسایتتون عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *